علم ارتباطات

دانشجو

انواع ارتباطات

پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۱۴ ب.ظ

تعریف ارتباط : ارتباط عبارت است از انتقال معنی از فرستنده پیام به سوی گیرنده آن به طوری که معنی مورد نظر فرستنده پیام در گیرنده آن ایجاد شود .

ارتباطات جمعی عبارت است از برقراری ارتباط از طریق وسایل ارتباط جمعی

وسایل ارتباط جمعی : وسایل ارتباط جمعی وسایل برقراری ارتباط با توده مردم که ناهمگون و غیرقابل شمارش اند است .

علوم ارتباطات :

ارتباطات فردی ، ارتباطات گروهی و ارتباطات جمعی را مورد بررسی قرار می دهد ولی تأکید آن بیشتر بر ارتباطات جمعی است .

وسایل ارتباط فردی که بین 2 نفر ارتباط برقرار می کنند وسایلی مانند تلفن را شامل می شود .

وسایل ارتباط گروهی که جمع محدود و قابل شمارش را در بر می گیرند مانند سینما

وسایل ارتباط جمعی شامل : 1ـ تلویزیون 2ـ رادیو 3ـ ماهواره 4ـ اینترنت 5ـ روزنامه هستند

شاخه ها و گرایش های علوم ارتباطات :

شاخه ها و گرایش های دانش ارتباطات عبارتند از :

 1ـ ارتباطات انسانی 2ـ ارتباطات سیاسی 3ـ ارتباطات بین الملل 4ـ حقوق ارتباطات 5ـ جامعه شناسی وسایل  ارتباط جمعی 6ـ مدیریت ارتباطات 7ـ روانشناسی ارتباطات 8ـ روابط عمومی 9ـ روزنامه نگاری 10 ـ نظریه های ارتباطات 11ـ تکنولوژی های ارتباطات 12ـ تاریخ ارتباطات 13ـ ارتباطات جمعی 

 ارتباطات انسانی :

ارتباطات انسانی شاخه ای از علوم ارتباطات است که به بررسی روابط انسانها در ابعاد میان فردی و جمعی
می پردازد . بررسی و مطالعه فرستنده ، پیام ، گیرنده ، موانع ارتباط ، مدل های ارتباطی ، نشانه شناسی ، رمز و رمزگشایی و ... از مواردی است که در ارتباطات انسانی مورد مطالعه قرار می گیرد . ارتباطات انسانی که مطالعه علمی و دقیق ارتباط است ، یکی از مباحث پراهمیت ، پایه ای و ریشه ای علوم ارتباطات به شمار می رود و مطالعه ارتباطات جمعی و وسایل ارتباط جمعی که تأکید اصلی علوم ارتباطات است بدون آگاهی از دانش ارتباطات انسانی به مقصد نمی رسد . ارتباطات انسانی نباید با روابط انسانی و اجتماعی که در روانشناسی و مردم شناسی مورد بحث است اشتباه گرفته شود . مردم شناسی مطالعه خلق و خوی و فرهنگ ها است و روانشناسی به دنبال افزایش مهارتهای ارتباطی از طرق بالا بردن اعتماد به نفس و رفع ضعف های شخصیتی است ولی ارتباطات انسانی به مطالعه علمی خود ارتباط فی نفسه می پردازد و شیوه علمی و مطالعاتی خاص خود را دارد .

ارتباطات سیاسی :

شاخه ای از دانش ارتباطات است که به بررسی و مطالعه نقش و جایگاه وسایل ارتباط جمعی در ایجاد رابطه بین حاکمان و مردم می پردازد . ارتباطات سیاسی نقش وسایل ارتباط جمعی را در سیاست داخلی کشورها مورد مطالعه قرار می دهد . مطالعات صورت گرفته در این حوزه در کشور ما بسیار ضعیف بوده و منابع اندکی در این زمینه موجود است . ارتباطات سیاسی مورد مطالعه اندیشمندان علوم سیاسی نیز قرار می گیرد .

ارتباطات بین الملل :

شاخه ای از علوم ارتباطات است که به بررسی و مطالعه نقش و شیوه عمل وسایل ارتباط جمعی در نظام و سیاست جهانی و بین المللی می پردازد . امروزه پیشرفت وسایل ارتباط جمعی با کم رنگ کردن حاکمیت ملی کشورها شرایط جدیدی را در جامعه جهانی ایجاد کرده اند و مفهوم دهکده جهانی را شکل داده اند . ارتباطات بین الملل را نباید با روابط بین الملل که به مطالعه روابط بین دولت ها و سازمانهای بین المللی می پردازد اشتباه گرفت .

حقوق ارتباطات :

حقوق ارتباطات از مباحث مشترک میان علم حقوق و علم ارتباطات جمعی است . این دانش به بررسی قوانین و مقررات مربوط به حوزه های تکنولوژی های ارتباطی از قبیل حقوق مطبوعات ، حقوق ارتباطات راه دور ، حقوق اینترنت ، حقوق رادیو و تلویزیون ، حقوق ارتباطات ماهواره ای ، حقوق پست ، حقوق مربوط به تلفن همراه مانند پیامک و بلوتوث و ... می پردازد . مهمترین موضوع مورد مطالعه حقوق ارتباطات ، حقوق وسایل ارتباط جمعی است .

جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی :

جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ؛ تأثیرات وسایل ارتباط جمعی بر جامعه و تأثیرپذیری آن را از جامعه با رویکردی جامعه شناختی مورد بررسی قرار می دهد . درک این موضوع مستلزم آگاهی از نقش ها و کارکردهای وسایل ارتباطی از یکسو و فهم ویژگی های جوامع جدید از سوی دیگر است .

مدیریت ارتباطات :

مدیریت ارتباطات از مباحث مشترک میان علم مدیریت و علم ارتباطات جمعی است . این دانش به بررسی روش ها و فنون علمی اداره کردن وسایل ارتباط جمعی می پردازد . نام دیگر مدیریت ارتباطات ؛ مدیریت رسانه است .


ترجمه تخصصی متون ومقالات علمی رشته علم ارتباطات


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۰

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.